Duva Kampa 4

Op de eerste zaterdag van 2014 kopen we bij Scharphof Campers in Nijverdal onze vierde camper.Een Volkswagen T5 California 174 Pk die op dat moment nog net geen 4½ jaar oud is (juli 2009). De “blauwe Blue” had in mei 2013 nieuwe koppelingsplaten gekregen en in de jaren daarvoor nog veel meer nieuwe onderdelen. Duva Kampa 3 was dus in prima staat om verkocht of ingeruild te worden. We bleken er ook nog eens veel meer inruil voor te krijgen dan we hadden gedacht. Dus geen “gezeur aan de deur” en gewoon inruilen. Door die goede inruil konden we een vrij jonge camper aanschaffen. Op 27 januari 2014 haalden we hem op en nog geen maand later reden we er al (met zes m/v!) mee naar de wintersport in Noorwegen.

Naast een goede inruil kregen we ook een (nieuw) tenthefdak met drie ramen in plaats van twee en korting op veel accessoires die we er bij kochten. Het is een nogal luxe uitvoering met schuiframen aan twee kanten, parkeersensoren voor en achter, sluithulp voor de achterklep, een op afstand te bedienen standkachel en een eveneens op afstand te bedienen schuifdeur. De 174 Pk motor zorgt voor voldoende trekkracht en acceleratie als dat nodig is. Ook hebben we een versnellingsbak-slot laten aanbrengen, want de T5- campers schijnen roofgoed te zijn.

Na de wintersportvakantie zijn we in 2014 twee keer op zomervakantie geweest, één keer naar het zuiden en één keer naar het noorden. We hadden 10 maanden garantie en konden op die manier alles goed uittesten. In die periode zijn er een paar probleempjes geweest, maar die zijn allemaal perfect onder garantie door Scharphof opgelost. Je moet wel elke keer naar Nijverdal, maar met deze auto is dat bepaald geen straf. Het dieselverbruik ligt wel hoger dan dat van de T4, maar de motor is ook evenredig zwaarder en krachtiger.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ook deze camper hebben we net als zijn voorgangers weer op veel punten aan onze wensen aangepast. Hierover is meer te lezen en te zien. Klik op deze link om ze te bekijken.
Van al die aanpassingen is het laten inkorten van het onderbed de belangrijkste. Het bed in de T5 is maar liefst 2 meter lang (maar helaas nòg smaller dan die van de T4) en neemt in de “bankstand” dan ook nogal wat leefruimte in. We vonden het gelijk al vreemd dat de zitbank zelfs voor het linker keukenkastje komt, ook al hebben de keukenkastjes in de T5 schuifdeuren. Bij Volkswagen Campers in Amersfoort is het vlakke deel van het benedenbed ca. 15 centimeter ingekort, zodat de bank meer naar achteren staat en er meer leefruimte is en een ruimere instap. We hebben zelf de matras ingekort en zijn dik tevreden met het resultaat. Nico heeft geen last van het kortere bed want hij slaapt in het bovenbed. Vanwege Jenny ’s schouderklachten heeft ze nogal wat slaapbreedte nodig en dat vind je niet in een bed van krap 1,14 meter breed als je er met zijn tweeën in ligt. En Nico heeft nu een bed van 2 meter lang en 1,5 meter breed. Lekker toch?

Als we uitgaan van de leeftijd die onze vorige campers bij verkoop of inruil hadden bereikt, moeten we zeker wel negen of tien jaar met deze camper uit de voeten kunnen. Misschien wordt dit ook onze laatste? Dat zien we later nog wel. Voorlopig kunnen we met deze grijze California heerlijk op pad.

Wat de kleur betreft: Het lijkt wel of er bijna alleen maar grijze T5- California ’s rondrijden. We zien best wel andere kleuren, maar grijs zien we toch echt het meest.
Een jaar nadat we de onze kochten hebben goede kennissen die iets verderop in de straat wonen ook een grijze T5 California gekocht. Nagenoeg een tweelingbroertje. Ook zij gebruiken hem als auto, dus staan er zomaar ineens twéé in de straat. In de zomer van 2015 heeft iemand aan het begin van de straat óók een T5 California gekocht. Niet grijs maar “grijzig”. Er zijn dus regelmatig dagen dat er drie California T5 ’s in onze straat staan.