Begane grond

IMG_5927Na een korte rustperiode, waarin wij het andere noodzakelijke onderhoud aan dit meer dan 100 jaar oude huis hebben gedaan, begonnen wij op 1 juni 2011, kort na onze vakantie, met de verbouwing van de begane grond. Het plan van de begane grond omvatte het slopen van de muur tussen kamer en keuken, een geheel nieuwe keuken, gladde muren, vloerisolatie, een nieuwe parketvloer, opgeknapt toilet en gang, uitbreiding CV en twee inbouwhaarden. Het was de laatste fase van de Grote Verbouwing waar wij in 2009 mee waren begonnen en wij hoopten er voor de Kerstdagen 2011 mee klaar te zijn. Omdat wij niet in de troep wilden zitten, gingen wij tijdelijk boven wonen op de voorste slaapkamer. Vooraf ging Nico in de werkkamer een noodkeuken annex eetkamer maken, zodat wij niet in de keuken van onze B&B- gasten hoefden te koken. De werkkamer werd als eerste helemaal opgeknapt, alle muren geïsoleerd en opnieuw afgetimmerd.

Op woensdag 1 juni 2011 werd daarmee gestart. Onze zonen, Mark en Paul, hielpen mee en binnen een mum van tijd was de kamer gesloopt en het afval afgevoerd. Onder het plafond bleek een oud verlaten bijennest te zitten. Wij vonden ook nog kindertekeningen van Mark op een stukje keukenmuur. Hij was destijds 3 jaar toen hij zijn naam al kon schrijven en “kopvoeters” tekende!

IMG_5907In de daarop volgende week legde Nico de elektriciteit opnieuw aan. Alle leidingen verdwenen in de muur en hij maakte een nieuwe splitsing van groepen. Dit was nodig, want het bleek dat de keuken, werkkamer, schuur en tuin allemaal op één groep zaten. Doordat Nico het destijds zelf had aangelegd en Jenny ooit alle elektragroepen in kaart had gebracht, was het makkelijk om een deel op een andere – minder belaste – groep aan te sluiten. Ook werden leidingen voor CV en aanrechtblok aangelegd. In die zelfde week werd een nieuw kozijn tussen keuken en werkkamer geplaatst. De deur en kozijn kwamen op een meer logische en mooiere plaats. Omdat een “deurenwissel” van onze oude deuren in deze fase van de verbouwing nog niet uitgevoerd kon worden, werd de oude deur ‘op maat’ gezaagd. Deze deur zou later toch afgevoerd worden. Deze “werkkamer” bleek een hele klus te zijn, waarbij ook de schouderoperatie van Jenny een rol speelde. Het was logisch dat de werkzaamheden daardoor uitliepen.

Die schouder van Jenny is een verhaal apart, maar speelde wel een rol tijdens de verbouwing. Aanvankelijk wilden wij deze laatste verbouwing uitstellen en ook de Bed and Breakfast zou gesloten worden. Want na de operatie -half juni- kon Jenny niets doen en had zij veel hulp nodig. Maar op advies van anderen en met hulp van onze zonen besloten we de klus toch maar aan te gaan. En ook besloten we de B&B open te houden, daarvoor hadden wij een student gevonden, die het huishouden en die van de B&B deed. Jenny kon dan wel niets doen met haar rechterarm; zij kon wel heel veel zaken regelen en de financiën in de gaten houden. Dat laatste was belangrijk, want dit was onze laatste fase van de “grote verbouwing”. Tegen de tijd dat het schilderen in beeld kwam werkte zij al weer en kon zij weer een beetje meedoen.

IMG_6098Gelukkig konden ook bij deze verbouwing Mark en Paul ons helpen. In de laatste week van juni werden de muren van de werkkamer afgewerkt en ineens zag het er weer bewoonbaar uit. Wij besloten een nieuwe vloer te leggen, want de oude bleek een verzameling van de meest uiteenlopende planken te zijn. Bovendien had houtworm zich tegoed gegaan aan enkele planken. Eerst werd tussen de balken geïsoleerd met Tonzon en daar overheen kwamen de nieuwe vloerplanken. We plaatsten een leuk Ikea- keukenblokje. Dat zou na de verbouwing werkbank worden en was om die reden ook uitgezocht. Eén muur werd door Paul behangen met schuimvinyl, de andere wanden door Mark en Nico gewit. Nico maakte alvast in de bovenkast een afvoerbuis voor de afzuigkap van de keuken. Aangezien de schoorsteen in de keuken buiten gebruik was, kwam er op deze manier toch een afvoer naar buiten. Het leek ons slim om dat nu alvast te doen, want dan hoefden we niet nog eens in deze kamer aan de gang. Het oude zeil werd tijdelijk teruggelegd, want het was de bedoeling dat later een deel van het parket uit de huiskamer hier zou komen. Deze kamer zou tijdens de verbouwing van de begane grond de noodkeuken en eetkamer worden.

Op zaterdag 16 juli 2011 werd de noodkeuken in gebruik genomen en op maandag 18 juli werd er een start gemaakt met de sloop van de oude keuken. Nico zaagde eerst het barblad er af, zodat er meer bewegingsruimte kwam. Tijdens de sloop kwamen we verrassingen en eigenaardigheden tegen die we zelf destijds hadden aangelegd. Het hele leidingenschema had Nico destijds op de muur getekend, leuk! Ook hier moest (bijna) al het stucwerk er af en dat ging een stuk makkelijker dan in de badkamer boven. Toen dat klaar was kwam het installatiebedrijf Blue Gum inmeten; een bedrijf wat destijds veel Ikea-keukens plaatste. Wij kregen fiat om de keuken te bestellen en dat deden we op dinsdag 26 juli in Amersfoort. Wij konden dat mooi combineren met een afspraak die Jenny had voor haar schouder, met de orthopeed in Naarden.

Op 4 augustus kwam Blue Gum de leidingen in de keukenmuur aanleggen. Nico had daartoe al het voorbereidende werk gedaan en twee extra elektragroepen naar de kelder gebracht. Omdat onder de keuken een grote kelder zit, was het makkelijk om nieuwe leidingen aan te leggen. Ook het installatiebedrijf Kuiper had al het nodige voorwerk gedaan. Ikea maakte toen als enige keukens zonder ruimte achter de kasten, daarom moesten alle leidingen in de muur weggewerkt worden. Na Blue Gum kwam op vrijdag 5 augustus stukadoor Klink om de muur van een raaplaag te voorzien.

Op donIMG_6179derdag 4 en vrijdag 5 augustus 2011 verhuisden we de woonkamer en vanaf dat moment woonden we -net als 28 jaar geleden- boven. Deze keer wel een stuk kleiner. Jenny had in het afgelopen voorjaar al opgemeten of het bergmeubel in delen op het tussenplateau kon staan en gelukkig was dat zo. Alle dingen konden na de verhuizing weer in de zelfde kastjes en dat maakte het terugvinden wel wat makkelijker. De computer verhuisde naar het kleine kamertje en het grote bureau naar onze slaapkamer. Maar de leefhoek met TV paste precies in de voorste slaapkamer en dat maakte het wonen heel vertrouwd. Na de interne verhuizing werd meteen de huiskamer “gesloopt”. Het parket moest er uit, een deel zou te zijner tijd in de werkkamer worden gelegd. De rest werd gratis via Marktplaats aangeboden. Nota bene: binnen 5 minuten werd op de advertentie gereageerd! Ook moest alle schrootjes-lambrisering er aan geloven: helemaal uit de tijd! Bij het slopen van de baraftimmering kwamen we een briefje tegen dat Jenny op 14 september 1983 had geschreven en in de stalen H-balk had gelegd. Er stond het volgende op: “Aan wie dit vindt……….. Deze balk is afgetimmerd op 14-09-1983 aan het einde (?) van de totale benedenhuisverbouwing. Degene die dit leest, vindt uiteraard deze bar(-afwerking) niet mooi. Wij hopen dat bij ons leven niet te horen of te zien. Nico en Jenny Duijf.” Uiteindelijk zijn wijzelf degenen geworden die besloten hebben de bar en muur er uit te slopen! Ha, ha!

Ondertussen waren wij allerlei dingen aan het voorbereiden; De keukenapparatuur moest worden aangeschaft, want niet alle apparaten van Ikea hadden onze voorkeur. Daarom gingen wij via het internet op zoek naar een inbouw- oven, een inbouw- gaskookplaat op glas en een inbouw- vaatwasser. Het viel niet mee om ze te vinden, want vaak bleek het om verouderde modellen te gaan die niet meer leverbaar waren. Daarnaast waren we in gesprek met een jonge meubelmaker die voor ons een bergmeubel en bureau zou kunnen maken. Door een krantenartikel in de Stentor over Tamar Tonnema kwamen wij op zijn website terecht en zagen het bergmeubel dat wij nergens hadden kunnen vinden. Na een kennismakingsgesprek werd al gauw duidelijk dat hij ook voor ons een bijpassend bureau zou kunnen maken.

Op zaterdag 20 augustus 2011 werd in de grote cirkel van onze achtertuin een schuurtent opgezet. Hier werden alle spullen van de kelder in opgeslagen omdat de kelder leeg moest om de (draag-) muur te stempelen (stutten). Ook de grote leefhoekstoel en bureaustoel uit de huiskamer gingen “kamperen”. We hoopten dat die tent er niet al te lang zou staan en doopten dat deel van de tuin om tot “Camping De Duijventil”. In de woonkamer gingen we ondertussen verder met de muren voorbewerken, zodat de stukadoor er mee aan de slag zou kunnen. De elektriciteit werd door Nico grondig onder handen genomen. Uit de te slopen muur moesten de stopcontacten en schakelaars verwijderd worden en elders weer herplaatst. Boven het verwachte bergmeubel sleep Nico allerlei sleuven om elektra voor de kast- en plafondverlichting aan te leggen.

IMG_6310Omdat de muur tussen de keuken en huiskamer een dragende muur was, kon hij er niet zomaar uit. Juist omdat er nogal wat gewicht bij op gekomen was in de loop der jaren (2 badkamers met betonnen vloeren en zonnecollectoren op het dak) moest er een goede fundering komen. Daar toe werd er op donderdag 25 augustus raketpalen in de grond geheid. Dit heien werd door een gespecialiseerd bedrijf uit Marum gedaan, “Funderingstechniek Noord“. Het maakte een geweldig kabaal en oordopjes waren dan ook nodig, maar trillen en stampen deed het niet. In een halve dag zaten ze er alle vier in. Twee permanente palen waar een draagkolom op zou komen en twee tijdelijke om op te “stempelen”. De maandag daarna, 29 augustus 2011, kwam aannemer Harry van Wijnen, van Bouwservice Van Wijnen, om de stempels onder de muur te plaatsen. Er werden maar liefst 10 stempels gebruikt en ook in de kelder werden de vloerbalken gestut. De volgende dag ging de muur er uit en toen bleek dat de muur er toch niet zo hoog uit kon als wij hadden afgesproken. Foutje? Dom? In elk geval jammer voor ons, want wij wilden zo veel mogelijk daglicht in de keuken. Op woensdag 31 augustus werd de draagbalk/H-balk geplaatst. Dat was nog een hele klus, want het ding woog maar liefst 400 kilo. Via wielplanken werd hij naar binnen gebracht en een hefapparaat van Boels moest hem omhoog zien te krijgen. Daartoe moest dat apparaat deels uit elkaar gehaald worden, want hij paste niet door onze voordeur. Maar uiteindelijk lukte het de stalen balk op zijn plaats te krijgen.

Wij kregen onverwachts een paar dagen rust, want alle cement moest uitharden en dat kwam goed uit. Het eerste weekend van september stond voor ons gepland om in de werkkamer, onze noodkeuken dus, een deel van het parket uit de kamer te leggen. Daarvoor moest de noodkeuken leeg en aanvankelijk zou dat onder een afdak in de tuin opgeslagen worden. Maar nu er ineens een paar dagen geen werklui rond zouden lopen, besloten wij om alles naar de oude – straks nieuwe – keuken te brengen. Koken konden we die dagen niet, maar met behulp van de magnetron en de barbecue kwamen er toch lekkere maaltijden op tafel. Het opnieuw leggen van het oude parket bleek een klus die meer tijd kostte dan gedacht, maar vóór de zondag lag het er dan toch in. Het kraakte zó, dat Nico bij Anton Ekker Parket informeerde wat wij daar mee aan moesten. Het bleek dat het parket in de kamer in de afgelopen tijd te lijden had gehad onder verschillende, vooral vochtige – omstandigheden. Het kraken zou er vanzelf uitgaan, het parket moest zich opnieuw “zetten”.

Op dinsdag 6 september werden de stempels verwijderd. Dat ging met een hels kabaal gepaard, dus uitslapen was er voor Jenny niet bij. Daarna werd een begin gemaakt met het afwerken van de balken. Op donderdag 8 september begon stukadoor Klink aan de muren en het keukenplafond. Het werd allemaal “fijn schuurwerk”, zodat wij niets meer hoefden te witten en te behangen. Stukadoren geeft nogal wat troep, maar het eindresultaat werd prachtig! Hoe meer de muren opdroogden, des te mooier het werd. Op 14 september was de kamer met keuken klaar! De gang werd ruim een week later gestuukt en het toilet in een latere fase.

IMG_6485Wij hadden nogal wat dingen van de hand gedaan. Veel daarvan is via Marktplaats verkocht of gratis opgehaald. Alles heeft ook een hergebruik gekregen: de steunbalk kwam bij iemand anders in een muur; het parket werd voor vele doeleinden gebruikt; het vloerkleed ligt bij iemand anders in de woonkamer; de bardeurtjes zijn voor een kippenhok gebruikt; de deurkrukken hebben iemand blij gemaakt; beide kachels geven nu ergens anders hun warmte en de consoles van de achterste schouw steunen nu elders een nieuwe schoorsteenplank; op de poef rusten vermoeide voeten van een zoon; de dubbele spoelbakken werden uit de aanhangwagen meegenomen; het vele hout met spijkers vond weer een bestemming; twee barkrukken staan nu onder een ander barretje; het rieten stoeltje is naar de RBZ gegaan. En de schuurtent, waar 6 weken lang onze spullen in stonden, werd snel verkocht en fungeert nu als winteropslagtent op een camping op De Veluwe. Het oude bureau en bergmeubel vonden een nieuwe bestemming bij iemands zoon en dochter op de kamer. De TV kast wilden zij niet hebben, maar die vond enkele weken later een bestemming bij een jonge dame die voor het eerst op zichzelf ging wonen. Zij zou hem een leuk kleurtje gaan geven. Al deze dingen hebben dus een nieuwe bestemming gekregen. Ook de ruitjes van de oude kromgetrokken huiskamerdeur: die kregen een bestemming in een nieuwe deur van onszelf. Een enkele keer kregen wij foto’s van het nieuwe resultaat van onze oude spullen.

Half september werden de radiatoren geplaatst en het vinden en (waterdicht!) plaatsen heeft nogal wat voeten in aarde gehad. Van te voren konden wij ons niet voorstellen hoe het er uit zou gaan zien omdat wij kachels gewend waren. Maar toen ze eenmaal geplaatst waren viel het ook wel weer mee. Het bedrijf dat ze plaatste, Kuiper Loodgietersbedrijf, heeft ook ons waterleidingennetwerk gefatsoeneerd. Bouwservice Van Wijnen, werkte het toilet voor ons af en plaatste nieuwe “beleglatten”(sierlatten) die ooit door een vorige bewoner waren verwijderd op een aantal deur- en raamkozijnen. Op 26 en 27 september werden de inbouwhaarden door Potgieter Open Haarden & Kachels uit Heino geplaatst en begon de kamer er nog leuker uit te zien. Van te voren hadden wij de verf van de schouwen afgebrand en alles geschuurd en in de grondverf gezet. Op 27 september begon Blue Gum met het plaatsen van de keuken en dat was leuk om te zien. Er kwam een tijdelijk aanrechtblad op, want wij lieten een stenen blad op maat maken en dat moest besteld worden. Met het plaatsen van de keuken waren twee dagen gemoeid en op woensdag 28 september zat hij er in. Het verhuizen van de keukenspullen was nog een hele klus, maar ook dat is goed gekomen.

Op maandagmorgen 3 oktober heeft Boer Glas uit Zwolle twee bovenlichten en 2 deuren van glas voorzien. In de deuren hadden wij gekozen voor “kathedraalglas”, wat een prachtige uitstraling aan ons oude huis geeft. Het was de bedoeling om uit de oude huiskamerdeur twee van de vier rode hoekglaasjes over te zetten, want twee van de vier waren gebarsten. De vaklui van Boer Glas kregen het voor elkaar om ook de twee gebarsten ruitjes weer terug te zetten. Daarmee leek de nieuwe deur weer helemaal op de oude. Een dag later, op dinsdag 4 oktober kwam Lenderink Bouwadvies samen met een – ietwat claustrofobische! – collega de huiskamervloer aan de onderkant isoleren. Dat werd – net als in de werkkamer met Tonzon gedaan. Wij raden iedereen aan die websites te bezoeken als je geïnteresseerd in moderne en schone isolatie.

IMG_6577Daarna volgde voor ons een tijd van schilderen, schilderen, schilderen………………. Vanwege de goede adviezen en de prima service kopen wij vrijwel altijd onze verf bij winkelier Eerenstein, vlakbij, in de Vechtstraat. Wij wilden proberen om alle schilderwerk klaar te hebben voordat Anton Ekker Parket de vloer zou doen. Dat lukte niet en wij kozen er voor om in elk geval de kozijnen en plafonds klaar te hebben. De deuren konden we later wel doen, want die konden we er uit halen en in de werkkamer schilderen. Op donderdag 27 oktober 2011 begon Anton Ekker Parket de vloer van de benedenverdieping te egaliseren. Dit was nodig omdat de ruimte ooit uit 3 kamers, een keuken en een gang had bestaan en er geen enkel stuk vloer gelijk was aan de andere. Het egaliseren duurde 2 dagen en al die tijd konden wij de keuken niet gebruiken en geregeld niet over de vloer lopen. Nico had daarom de ladder achter het huis gezet, zodat we via het balkon boven konden komen. Vanaf de voordeur waren planken gelegd naar de trap, zodat we niet op de ‘verse’ vloer konden stappen en op die manier het huis in en uit konden. Er bleek een ruimteprobleem bij de voorste haard te zijn; Wanneer de parketvloer gelegd was zou de haard zelf onbereikbaar voor onderhoud worden. Destijds was niet helemaal duidelijk hoe veel hoger de vloer na egalisatie in dit deel van de kamer zou worden. Potgieter Open Haarden & Kachels, die de kachels had geplaatst, werd ingeschakeld en samen met Anton Ekker Parket werd een goede oplossing gevonden.

Het was vrijdag 4 november dat de benedenverdieping uiteindelijk van nieuw parket was voorzien. Het werd tijd om de stuukloper van de trap te halen en het gordijn dat steeds halverwege de trap had gehangen op te ruimen. Dit gordijn zou Jenny vermaken om in de kelder te hangen als isolatiegordijn. Immers, nu de kelderdeur rechtstreeks naar de kamer opende, wilden we de koude in de kelder en de warmte in de kamer houden. Het schilderen was ook bijna klaar, nog een paar deuren en we zouden langzamerhand naar beneden terug kunnen verhuizen. Over twee weken zou ook het stenen aanrechtblad geplaatst worden en de metrotegeltjes aan de keukenwand gezet. Dàn pas zou het helemaal klaar zijn. Ondertussen hadden wij twee mooie schilderijen gekocht. Eén daarvan is van de Zwolse schilder Gerrit Jansen. Het kreeg een plaatsje rechts naast de voorste schoorsteen, boven het rode clubje. Het aardige van deze schilder is dat hij veel met rood werkt en dat zochten wij nou net. Ook vonden wij de Peperbus er erg mooi op staan. Een extra detail is de fiets, het “handelsmerk” van de schilder. Die zet hij op elk schilderij ergens neer, maar op deze heeft hij hem helemaal meegenomen de 236 treden van de Peperbus op en zette hem achter het hekwerk!

Op maandag 7 november 2011 verhuisden Nico en Paul de leefhoek en TV naar beneden. Wij gingen zitten en kwamen die avond niet meer overeind. Wat een vermoeidheid voelden we en wat was het heerlijk om weer ontspannen beneden te zitten! Maar er moest nog veel gebeuren en we kregen daardoor ook wel weer energie voor het inrichten. Dinsdagavond, een dag later dus, sloot het zelfde duo een nieuwe TV met toebehoren aan en ging de oude dus weer terug naar boven. De hele week werden er dingen opgehangen en zaken ingericht. Zaterdag 12 november gingen we een dagje naar Duitsland om wat leuke dingen (vooral meubilair) te kopen die daar net over de grens beduidend goedkoper zijn.

De dinsdag daarna, op 15 november, werd het stenen aanrechtblad geplaatst door Blue Gum. Het had een week lang in de bekisting midden in onze kamer gestaan. Er zou die dag ook boven het aanrecht betegeld worden, maar omdat er maar 1 man kwam en er nogal wat dingen aan de keuken “bijgesteld” moesten worden, was er geen tijd meer om te betegelen. Volgens de planner van Blue Gum kon dat pas op 29 november gebeuren, maar dat ging Jenny te ver. Immers, het was in augustus al afgesproken dat op de dag van het stenenblad plaatsen ook betegeld zou worden en dan moet zo’n bedrijf zich daar ook aan houden. Jenny belde met Berry Klein, de tegelzetter die al veel in ons huis had betegeld en tot haar verrassing kon hij op maandag 21 november al komen. Met het betegelen van de keuken was de kamer en keuken helemaal af. Nico had de zaterdag ervoor op 19 november het toilet afgemaakt en de computer naar beneden gehaald. Nadien hebben wij excuses van Blue Gum gekregen en dat was netjes vonden wij.

IMG_6668Maar eerst kwamen het bergmeubel en het bijpassende bureau en dat werd een hele verrassing! Het is gemaakt van Amerikaans essenhout en het past precies bij het eiken parket en maakte dat de kamer ‘levendiger’ werd. Het is mooi een bergmeubel geworden van 4 meter lang, 50 cm diep en 2.50 meter hoog, gemaakt door Meubelmakerij Tonnema. Een bergmeubel met ongelooflijk veel bergruimte en het bleek de prijs meer dan waard. Een heel weekend volgde om alle dozen met CD ‘s, DVD ‘s, boeken, plakboeken, fotoboeken en andere spullen die her en der in huis waren opgeslagen in die kast te krijgen. Ook de spullen uit het oude bergmeubel dat boven opgeslagen stond vonden een plekje. Met name de ‘elandenverzameling’ van Jenny kon nu gaan pronken in de nieuwe vitrinekast.

Tamar Tonnema had voor ons ook nog deuren gemaakt voor de meterkast en het toiletkastje. Heel mooi, met het profiel van de voordeuren er in. Daarna volgden er een paar weken waarin wij nog allerlei kleine dingen moesten afmaken. En omdat de kelderdeur en de tussendeur aan de onderkant een zgn. valborstel tegen de tocht kregen van Harry van Wijnen, moesten wij die deuren opnieuw schilderen.

Maar uiteindelijk kwam het wel dan toch af en na bijna 2,5 jaar konden wij zeggen dat ons huis een metamorfose heeft ondergaan. Begonnen op 1 augustus 2009 en klaar voor de kerstdagen van 2011, een hele prestatie! Tijd voor een feestje! Op vrijdag 16 december 2011 hebben wij onder het genot van een hapje en drankje iedereen laten zien wat wij de laatste jaren hadden gedaan. Er kwamen ruim 40 mensen en wij werden volledig verrast door alle belangstelling. Het was een heerlijk feest ter afsluiting van een drukke periode.

 

Klik hier voor alle foto’s van deze verbouwing.