Duva Kampa 4 – De “Aanpassingen”

In onze eerste drie campers hebben we allerlei zaken aan onze eigen wensen aangepast. In deze vierde dus ook.  We hebben een aantal van die aanpassingen op een rijtje gezet.

img_7356


Linker keukenkastje
: De bovenste plank hebben we lager geplaatst en daarvoor in de plaats een uittrekbare lade gemaakt met zijkanten die naar achteren toe steeds hoger wordenen een hoge achterkant (zodat er niets naar achteren uit kan vallen).   Je hoeft nu niet meer alles uit de kast te halen om achterin iets te kunnen pakken.

img_7358

Rechter keukenkastje:  De bovenste plank hebben we verwijderd en vervangen door een uittreklade voor serviesgoed. De zijkanten  lopen naar achteren toe ook hoger op naar een hoge achterkant. De “vrijgekomen” aluminium legplank hebben we qua diepte gehalveerd en onder de uittreklade achterin het kastje gemonteerd voor “kleine dingetjes”.

 

 

img_7361Voormalige hangkast: Net als in onze T4- campers heeft de T5 standaard een hangkast. Men denkt zeker dat je als kampeerder een kast vol met  hangkleding  meeneemt….. Op een pagina met T5- campertips vonden we een instructie om plankjes te maken en te monteren. In plaats van het aanbevolen materiaal te gebruiken, het (nogal prijzige) aluminium- sandwichplaat (waar ook de camperkastjes van gemaakt zijn), hebben we “gewoon” triplex-plaat op de voorgeschreven maat gezaagd en geschilderd. Beide planken zijn uitneembaar.

Het voordeel van de T5 is dat de kastjes schuifdeuren hebben. De kledingkasten hebben allebei één schuifdeur en één wegklapbaar deurpaneel.

De aluminium sandwichpanelen waar de kasten van zijn gemaakt zijn erg dun en daardoor erg licht en dat is goed voor de wegenbelasting. En er zijn geen scherpe hoeken meer want die lopen mooi rond. Maar dat ze zo dun zijn heeft ook een nadeel: Bij het vastschroeven van bij voorbeeld zijgeleiders voor de uittrekladen in het keukenblok moet je goed opletten dat je niet te lange schroeven gebruikt. En de afgeronde hoek zorgt bij de uittreklade rechts wel voor enig ruimteverlies.

img_7387

img_7388

 

De T5 California heeft een héél kleine – en tegelijk héél dure – afwasbak. Dat komt door de eveneens héél kleine gootsteen. Er kan niet zo gek veel in zo’n afwasbak. Daarom hebben we een tweede gekocht en daarin een inkeping gemaakt; dan kan de kraan naar beneden en de glazen afdekklep gesloten worden. Als je dan op een camping naar de afwasplek loopt kun je in ieder geval alle afwas meenemen.

img_7383Op de linker foto twee door Jenny gemaakte bergtassen onder de achterste kast. Nog gemaakt van Westfalia- Cactusstof die we bij onze vorige camper kochten. Op de rechter foto twee Brandrup-tassen die we bij VW-Campers in Amersfoort kochten. Omdat “onze” bekledingkleur al uit productie was kochten we die voor ongeveer de helft van de normale prijs

img_7379

Op de rechterfoto is ook te zien dat we de wegklapbare hoofdsteunen van de achterbank hebben verwijderd. Tijdens de vakanties zijn die dingen om diverse redenen nogal lastig en soms gewoon letterlijk en figuurlijk een “sta-in-de-weg”. Omdat de rugleuning van de achterbank nogal hoog is, heb je met opgeklapte hoofdsteunen bijna geen zicht door de binnenspiegel.

 

img_7392In de achterklep heeft VW in een ritsvak- bergruimte aangebracht voor 2 campingstoelen.  Heel leuk, alleen zitten wij liever op onze eigen verstelbare kampeerstoelen. Die moeten dan wel op het bed mee, maar daaraan zijn wij met de vorige campers al gewend. De twee vrijgekomen stoelplekken in de achterklep hebben we een tijd in gebruik gehad om allerlei spullen in op te bergen, zoals 2 bijzetkrukjes, de opvouwbare jerrycan om de watertank bij te vullen (zie onder), startkabels en allerlei satellietbenodigdheden, zoals de kabel en de kop en schotel (voor satelliet- ontvangst, uiteraard…) en 30 meter coaxkabel voor campingplekken met een eigen TV- aansluiting. Omdat we in 2018 afscheid hebben genomen van satelliet-TV (je kijkt nu op campings heel leuk via Wifi televisie) wordt de rechter ruimte nu gebruikt om extra beddengoed mee te nemen.

zomervakantie-2014-2-scandinavie-089Water vullen. Onze eerdere campers hadden geen buitenvulopening voor drinkwater. Deze wel. Wij zien vaak op campings dat mensen op de “camper afval- en waterplek” na het legen van de afvaltank met de water- vulslang nog even allerlei minder schone dingen er mee afspuiten.  Je ziet zelfs mede-kampeerders die de schoonwaterslang nog even in de sani-cassette stoppen om dat ding nog even lekker te spoelen…… Daarom hebben we een andere eenvoudige en hygiënischer (bij-)vulmethode bedacht:  via de rail aan de bestuurderskant.

De rail aan de bestuurderskant kunnen wij voor drie dingen gebruiken: 1. We kunnen er een (héél duur) waslijnsetje in vastklemmen en hebben dan vier extra waslijnen. 2. We kunnen een al eerder voor een vorige camper gemaakt mini-luifeltje voor het keukenraam ophangen als daar erg veel zon op staat. 3. We vullen “via die rail” de watertank bij: aan een stukje peesband dat in de rail past hebben we een band gestikt, waaraan een karabijnhaak(je) zit. Daar wordt dan de (uiteraard gevulde) uitvouwbare jerrycan op de kop aan opgehangen. Vanaf de kraan loopt er dan een klein stukje slang in de watertank-vulopening. Kraan open en per keer wordt er dan 10 liter water “vanzelf” bijgevuld. Aangezien we maar een 30-litertank hebben is 2 keer “zakhangen” doorgaans voldoende voor het bijvullen. In 2020 begaf de kraan van de tweede editie het. Daarom hebben we bij Obelink een uitvouwbare 20-liter jerrycan met een stevig handvat gekocht. Dat scheelt voor vertrek “één keer bijvullen”.

 

img_7389Kluisje. Onder de achterbank bevindt zich een uittreklade, waar overigens meer in kan dan we aanvankelijk dachten. Deze camper heeft een kluisje onder in de vroegere “hangkast”, maar om daar in de vakantie iets uit te pakken moet 1/3 van de kast uitgeruimd worden. Lastig, ook al omdat de rugleuning van de bank in de weg zit. Daarom hebben we in de uittreklade onze oude “Brabantia-kluis” gemonteerd. Die hadden we al in onze oude “kampeeraanhangwagen, annex mobiele campingkeuken en – berging”, dus vanaf de tachtiger jaren. Je kunt ook een speciaal slot op de lade (laten) monteren, maar we vinden € 140 ,- toch wel èrg aan de prijs. Bovendien is het niet handig, omdat wij in de vakantie vaak die lade openen.

img_7410Dashboardkastje. Behalve een dashboardkastje dat ook als koelkastje gebruikt kan worden (………..) heeft de California ook een “flessenhouder“. Wij zetten de frisdrank liever koel in de koelkast en gebruiken daarom de flessenhouder als tijdschriftenhouder. Naarmate er meer tijdschriften in elkaar zijn opgerold moet je wel even “terugrollen” als je er één wilt lezen.

Als de lectuurbak gesloten is kun je bij een lifehammer (dat oranje / gele ding op de foto). Eentje met ledlamp en knipperlicht.

Versnellingsslot. Links naast onze “lectuurbak” zit een sleutelgat. Die is van het Construct- versnellingsbakslot dat we bij de koop hebben laten monteren. De T5 California is roofgoed en een vergrendelde achteruit-versnelling laat veel potentiële dieven op zoek gaan naar een ander exemplaar. De naam Bearlock is misschien bekender, maar volgens kenners is de Construct in een T5 moeilijker te kraken. Tijdens de open dag na de uitbreiding en verbouwing van Scharphof Campers zagen we daar in de werkplaats minstens zeven T5 ‘s staan (bijna allemaal met de kleur grijs!) waar een Construct- slot ingebouwd werd. In het begin was zo’n slot best wel eens lastig, vooral als je vergeet om het ding te ontgrendelen, achteruit een parkeerplaats uit rijdt en er dan achter komt dat je niet naar de eerste versnelling kunt schakelen……

Maar T5 California ‘s worden volop gestolen, zelfs bij camperbedrijven (!) en een tweelingbroer bij ons in de buurt is ook gestolen. Dan neem je het “ongemak” van twee sleutels wel voor lief.

img_7390Portakastje. Al vanaf de eerste camper nemen we een Porta Potti mee en hebben we daarvoor zelf een kastje gemaakt, waar je in gesloten toestand ook prima op kunt zitten. Omdat de leefruimte in de T5 niet echt groot is, hebben we voor deze camper de kleinste Porta gekocht die er is. Sommige mensen kopen die kleinste Porta omdat hij zo mooi in het rechter keukenkastje past, maar dat vinden we niet zo’n fris idee. Voor de kleine Porta moesten we dus een kleinere behuizing maken. Het oude kastje van de vorige camper verzagen was geen optie, die was toch al niet zo mooi meer. We hebben mooi plaatmateriaal gekocht bij Aart ‘s Camperinbouw in Heino en daar ook alle delen op maat laten zagen. Daarna in elkaar zetten en de Porta erin. Het eerste (proef-) kampeerweekend kwamen we er achter dat de hele constructie toch nog zó groot was dat we om het bed uit te klappen de voorstoel heel erg ver naar voren moesten zetten en de Porta ietsjes naast de deurstijl. Maar dat probleem is snel opgelost. Het uitklap-plankje onderaan voorkomt dat het hele zaakje bij een scherpe bocht naar rechts “aan de wandel gaat”.

 

Bed inkorten. Bij een “normale” T5 California steekt de zitting van de achterbank iets voor het linker keukenkastdeurtje uit (foto rechts). Het bed is in uitgeklapte toestand 2 meter lang. In onze beide T4 ‘s was het bed ca. 1,90 meter lang. De instap via de schuifdeur werd met zo’n Porta-kastje en naar voren staande bedbank wel erg krap. Volkswagen Campers Nederland in Amersfoort wilde wel een dagje stoeien om het vaste deel van bed in te korten. Uiteindelijk heeft het twee dagen geduurd, maar het resultaat mag er zijn: het bed is ca. 15 centimeter ingekort en met de bank in “gewone” zitstand is de leefruimte echt groter geworden. Dit alles was mogelijk omdat wij voor het eerst in ons camperleven “gescheiden” slapen: Nico boven en Jenny beneden. Dit benedenbed is namelijk met zijn 112 cm nóg smaller dan zijn voorgangers. Ook de Porta Potti heeft ‘s nachts meer ruimte gekregen. Op de foto rechts kun je zien hoe ver de bank eerst naar voren stond. Hij is dus 15 cm naar achteren gegaan.

Opbergbakken. Omdat er geen watertank meer onder het bed zit is er een grotere bergruimte onder het vaste beddeel. Om alles makkelijk te bereiken heeft Jenny net zo lang gezocht tot ze twee passende rolbakken vond. Daar kan nu een hoop materiaal in en je kunt er makkelijk bij zonder een halve berging leeg te moeten trekken.

Diepere bergruimte. Naast de linker rolbox is er een dieper stukje bergruimte, omdat de opberglade onder de bank niet helemaal tot het keukengedeelte doorloopt. Daarom zit aan de leefruimtekant naast de lade een afneembaar paneeltje, zodat je desgewenst ook ski’s of hele lange dingen mee kunt nemen. Wij nemen daar de “lange zaken” in mee, zoals de zijluifel met luifelstok, de parasol en Nordic Walking-stokken.

 

Stabiliteit. Rechts op de foto is nog een groen tasje zichtbaar waarin we twee kleine hydraulische potkrikjes meenamen. Deze camper is voor ons gevoel heerlijk luxe geveerd, maar omdat Nico nu lekker breeduit in het bovenbed slaapt, veroorzaakt dat bij het omdraaien (en dat doet ‘ie váák!) een schommelbeweging waar je best wel zeeziek van kan worden. Omgekeerd veroorzaakt een omdraaibeweging van Jenny in het benedenbed voor de boven-slaper ook een knappe deining. Deze twee krikjes onder de achterste krikpunten zorgden voor iets meer stabiliteit. Na ca. 5 jaar werd de werking van de potkrikjes minder. Na een volle dag zakten ze een beetje in. Lastig als je ergens wat langer staat. Vervanging van de hydraulische olie had geen resultaat. Daarom 2 nieuwe gekocht, maar die bleken na één nacht al “in te zakken”. Dus geen 5 jaar plezier. Bij De Jonge in Hattem – waar we de eersten én de laatsten gekocht hadden – werd verteld dat je deze potkrikjes alleen moet gebruiken in combinatie met een as-steun, omdat de o-ringen van “Chinese kwaliteit” zijn. Oftewel: ze krijgen de auto omhoog, maar dan moet je wel iets anders bijplaatsen. Ik kon ze (héél aardig van De Jonge!) omruilen voor 2 kleine schaarkrikken; die blijven wél in de gewenste stand staan (tenzij je op trilveen staat…).

Rechts

 

Links

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onze vorige twee T4 campers hadden onder de keukenklep een aluminium klep die met het aanrechtblad mee omhoog ging maar die je ook afzonderlijk over de gaspitten kon neerklappen zodat je een afdruiprek had. In de T5 zit een luxe glazen klep over gaspitten en gootsteen(-tje!), maar dus geen afdruipklep. We hebben daarvoor een speciale kunststof afdekplaat annex afdruiprek voor de T5 gekocht. Stukje kunststof voor € 39, maar vooruit. De California is niet goedkoop en (dus?) de accessoires ook niet. Na het koken moet je wel even wachten tot de gaspitten afgekoeld zijn voordat je de plaat terug plaatst.

Links naast de bank, waar in de T4’s het kluisje zat, is net plek voor het brandblussertje.

Daarnaast een door Jenny gemaakt “Sani-tasje“. Want zo heel af en toe komen we op campings waar men vindt dat de kampeerder zelf maar voor WC-papier moet zorgen. Zélfs in Nederland!!! Voor het transport naar en van het toiletgebouw heeft Jenny dit tasje gemaakt met onder meer een rol WC-papier, een zeepflaconnetje en papieren WC-brillen. Ook makkelijk voor een bezoek aan de z.g. “P-WC ‘s” langs de Autobahn. Het tasje zit met een drukknoopje aan de zijkant van het bergvak vast. Naast de brandblusser is een strook klittenbandstof zichtbaar waar een ritshor aan bevestigd kan worden.

 

Voorstoeltassen. Jenny heeft voor alle campers stoeltassen met bergvakken gemaakt. Bij de vorige T4 California Blue  hadden we een lap Cactus- bekledingsstof gekocht, identiek aan de bekleding van de stoelen en bank. De T5 heeft een ander dessin maar de tassen passen er ook mooi in. Omdat het keukenblok wat ver naar voren staat is de ruimte tussen bestuurderstoel en keuken wat krap, maar het past allemaal net. Achter de bestuurderstoel staat – afhankelijk van het kampeerseizoen – een elektrisch radiatorkacheltje(500 watt) of een kleine elektrische ventilator. Om het zaakje vast te zetten hebben we een spanbandje aan de zijkant van de keukenkast bevestigd. Werkt trouwens ook prima voor pakken wijn………..

Luifel. Een uitdraailuifel zet lekker snel op. Zoals de naam zegt: uitdraaien en (bijna) klaar is Kees. Maar onze eerdere – zelfgemaakte – luifels hadden allemaal een zijstuk. Dan zit je lekker beschut en kun je ‘s nachts ook de tafel en stoelen buiten laten staan als het regent. Bij Volkswagen Campers in Amersfoort kochten we een z.g. “stabilisatiestok” voor de uitdraailuifel en aan die stok bevestigen we een door ons zelf gemaakte zijluifel. Die kan schuin worden geplaatst, maar ook rechtstandig naar beneden, maar dan zit hij slechts met 2 haringen vast. De zijluifel past ook aan de andere kant. Maar dan kan de rechter voordeur niet open.

 

Raamisolatie: De ramen in het campergedeelte zijn voorzien van rollo ‘s, die overigens niet allemaal even goed naar beneden blijven zitten, maar daar kun je zelf wel wat aan doen. De ramen van de voorportieren hebben elk “af fabriek” een “gordijn op een frame” dat je voor het raam kunt klemmen. Die stof is niet echt (beter nog: écht niet!) lichtdicht en daarom hebben we aan de buitenzijde van de frames een extra lichtwerende stof aangebracht. Juist omdat we veel naar Scandinavië gaan en het daar vooral in de zomer  ‘s nachts licht blijft. Dan komt die extra lichtisolatie goed van pas.

Bij wijze van spreken in dat licht bezien is de standaard voorruitverduistering wat ons betreft een lachertje. In de beide zijstijlen van de voorruit zitten rollo ‘s verborgen die naar het midden worden uitgetrokken. Maar dan blijft er nog zoveel raam onbedekt dat wij vanwege het licht niet kunnen slapen. In plaats van die ingebouwde constructie gebruiken we een zwart zelfgemaakt dun verduisteringsgordijn, dat aan de boven- en zijkanten met klittenband in het voorraamkozijn bevestigd wordt. Dat verduistert stukken beter!

Hefdakisolatie: In het bovenbed slapen onder een tenthefdak gaat prima. Maar als het buiten frisjes is merk je dat uiteraard. En het tentdoek laat ook wel wat licht door. Daarom hebben we in alle eerdere campers zelf binnenisolatie voor het hefdak gemaakt, meestal in drie delen (links, voorkant en rechts; het hele kleine stukje tentdoek aan het voeteneind slaan we over). Aan de rand van de binnenbekleding van het dak hebben we stukken klittenband geschroefd. Aan het isolatiedoek zijn (corresponderende) stukken klittenband gestikt. Met 3 of vier strookjes klittenband zit  zo’n isolatiedeel heel snel vast. De beide zijstukken zitten over de gehele hoogte met klittenband aan het voorstuk vast.  Uiteraard hebben “ventilatiegaten” in het doek gemaakt, zodat er ook zuurstof binnen kan komen. We hebben één set voor warmte- en lichtisolatie en éénn set voor alleen lichtisolatie gemaakt. Voor vertrek kiezen we welke we meenemen.

Nachtkastje voor het bovenbed: Aan de binnenkant van het hefdak zitten vier bevestigingsogen voor een “kindernet”, zodat kleine kinderen die boven slapen niet uit bed kukelen. Wij hebben ons “vangnet” verkocht, want Nico valt ‘s nachts niet meer uit het bovenbed. Er is een accessoire te koop waarmee je aan die bevestigingsogen een opbergnet kunt bevestigen om ‘s nachts spulletjes in te bewaren (wekker, telefoon, E-reader, noem maar op). Maar die is nogal prijzig; daar koop je bij Ikea minstens 2 echte nachtkastjes voor. We hebben daarom zelf een net gemaakt dat prima als “nachtkastje” dienst doet.

Het witte lijntje op de foto is een stukje spiraal dat we gebruiken om kleine was e.d. te drogen.

Er is op het wereldwijde web héél veel te vinden over de T5 / T6- campers van Volkswagen. Een heel uitgebreide website met veel informatie en wetenswaardigheden is deze.

Zó stond onze camper op de website van Scharphof Campers in Nijverdal. Voordat we hem kochten is het hefdak-tentdoek vervangen door een nieuw doek met een extra voorraam.

Benieuwd hoe je zo’n T5 / T6- camper nu “in  de kampeerstand” zet?  Kijk dan naar deze instructievideo van Scharphof Campers, starring Thijs Scharphof………

 

Vragen (of tips)? Stuur een mailtje naar duijf@home.nl

 

Deze pagina laatst bijgewerkt op:  18 september 2020